Når det kommer til trygg sex, klarer du deg ikke uten kondomer
Våre administrerende direktører Eva og Jan Vinzenz Krause om potensialet til kondomer i den erotiske detaljhandelen
Kondomer er absolutt en integrert del av butikker for voksne, men det er tydelig at de ikke er like mye i fokus som de en gang var. Potensialet til disse produktene er stort, som Eva og Jan Vinzenz Krause, administrerende direktører i Vinergy GmbH, forklarer i dette intervjuet. De gir tips og råd om hvordan du kan låse opp dette potensialet og bruke det til forhandlerens egen fordel.
Mr. Krause, det er mange produsenter av kondomer, men du er den virkelige pioneren når det gjelder kondomer som passer nøyaktig. Det sier seg selv at kondomer hører hjemme i enhver erotikkbutikk, men det gir likevel inntrykk av at de har blitt marginalisert av andre produkter – spesielt elsker leker. Er denne observasjonen riktig eller overdrevet? Og hvilken rolle kan dine spesiallagde kondomer spille i denne sammenhengen?
Jan Vinzenz Krause:Kondomer er kanskje ikke det første man tenker på i forbindelse med erotikbutikker. Men jeg er overbevist om at et attraktivt utvalg av kondomer bør være tilgjengelig i enhver velassortert erotikkbutikk. Fra 1970- til 1990-tallet var pornografiske filmer den viktigste inntektskilden i underholdningsbutikker for voksne. Internett har endret det massivt. Folk ser i økende grad på porno på nettet. Samtidig har variasjonen av kjærlighetsleker økt betydelig, de har blitt sosialt akseptable. Fra mitt ståsted har lekene skapt mer rom for erotikk. Og her kommer selvfølgelig kondomene som et veldig viktig element.
Hva sier du til de som sier at kondomer nå tilbys, selges og kjøpes overalt - i e-handel, i apotek osv. - og at det derfor ikke ville være fornuftig å ta for mye oppmerksomhet til disse produktene i voksendetaljhandelen?
Jan Vinzenz Krause:De fleste erotiske produkter - leker, glidemidler, undertøy - tilbys nå i e-handel og andre salgskanaler. Du kan også finne smøregeler og leker i mange apotek i tillegg til kondomer. Dette er veldig gode og viktige tilbud. Men jeg er overbevist om at en erotisk butikk tilbyr en helt annen atmosfære og har mye mer rådgivende kunnskap om produktene. Under mine utallige besøk i erotiske butikker, som spesialbutikkene ORION, blir jeg alltid imponert over kunnskapen selgerne har. Kundene drar nytte av gode råd fordi det til syvende og sist kan hjelpe dem til å ha bedre sex.
Hvordan kan voksenvarehandelen utnytte potensialet i kondomer bedre? Hvordan kan du blåse nytt liv i temaet 'kondomer på det erotiske markedet'?
Jan Vinzenz Krause:For å utnytte potensialet i kondomer bedre ser jeg en kombinasjon av gode råd, riktig produkt og mersalg rundt temaet kondom. For å gjøre dette må kondomet enda mer ut av tabusonen. Her kunne erotikkmarkedet gi hele temaet et løft med en egen offensiv.
Hvordan kan den erotiske detaljhandelen kommunisere budskapet om at kondomer kommer ut – tryggere sex som det sies – mer effektivt?
Eva Krause:Statlige organisasjoner som BZgA (Federal Center for Health Education) har drevet intensiv kampanje for sikker sex og bruk av kondomer i årevis. Fra mitt ståsted er Tyskland et veldig godt eksempel. Den erotiske varehandelen kan bygge videre på dette og bidra til å finne riktig kondom gjennom sin rådgivende funksjon. Fordi et kondom som passer like godt som en ekstra hud føles bedre og tryggere. Og først når paret føler seg komfortable med å ha sex, vil de naturligvis strekke seg etter kondomet.
Du tilbyr en rekke verktøy som detaljhandelen kan gjøre oppmerksom på kondomene til ditt MISTER SIZE-merke. Hvilke er de egentlig?
Jan Vinzenz Krause:Vi er den eneste kondomprodusenten som tilbyr svært omfattende løsninger og passende verktøy for enhver bruk. Tross alt handler det om riktig passform for oss.Selv emballasjedesignet vårt er en guide til riktig kondomstørrelse. De blå stripene med forskjellige bredderindikerer allerede ønsket størrelse på hyllen. Dette fungerer uten å måtte måle. Størrelsesguiden med avtagbart målebånd brukes i stativ for stasjonær faghandel. Vi har nå utstyrt mer enn 150 ORION spesialforretninger i Tyskland. Condom Sizerer et flott verktøy for å introdusere folk til temaet kondomstørrelse på en leken og underholdende måte. Vi bruker sizer på arrangementer som fester og messer. Vi gjør den tilgjengelig for våre salgspartnere på syv språk. Vår siste utvikling er testsettet: tre kondomer i forskjellige størrelser med et målebånd i en pakke. Med dette tilbudet kan våre salgspartnere tjene penger helt fra starten.
Kan du fortelle oss om dine erfaringer med hvordan forhandlere bruker disse verktøyene og hvilken suksess de har oppnådd med dem?
Jan Vinzenz Krause:Størrelsesguiden blir veldig godt mottatt av kundene. Og størrelsesguiden i displayet brukes allerede i mange spesialforretninger. Den skal brukes i stadig flere spesialbutikker. Vi tilbyr nå dette på over 10 språk. Vi får mange gode tilbakemeldinger på det fordi det er et enkelt verktøy som vi også gjør tilgjengelig for spesialforhandlere gratis.
I hvilken grad tilpasser du verktøyene dine til forhandlernes behov når du designer verktøyene dine?
Eva Krause:Under utviklingen av displayet til Størrelsesguiden var jeg i nær kontakt med ORION-spesialistbutikkene. Vår første prototype var i utgangspunktet for stor. Dessuten hadde vi det bare på ett språk, nemlig tysk. Med tilbakemeldingene fra ORION-spesialistbutikkene har vi forbedret displayet og innarbeidet ønskene i vårt nåværende produkt. I tillegg til detaljhandel får vi naturligvis tilbakemeldinger fra kunder og sexarbeidere.
Når det gjelder kondomer spesielt handler det også om spesialistkunnskap og rådene som allerede er omtalt her. Hva er din støtte i denne forbindelse? Tilbyr du produktopplæring og salgsopplæring?
Jan Vinzenz Krause:Du tar opp et veldig viktig og for det meste undervurdert tema. Når det kommer til trygg sex, klarer du deg ikke uten kondomer. Og jo mer og jo bedre forhandlere og brukere vet, jo bedre suksess. Jeg får også stadig forslag som jeg så kan videreformidle i videre opplæringskurs. Når jeg er på reise i Tyskland, for eksempel, liker jeg å spontant stikke innom erotiske butikker og dette fører til interessante samtaler og dialoger. Siden Corona har vi også satset sterkt på nettbasert opplæring, som vi tilbyr via Loom On Demand. Selgerne kan se videoene våre, som vi har designet under 5 minutter. Og jeg gjennomfører også live-treningskurs på 45 til 60 minutter via Zoom, hvor jeg deretter kan svare mer spesifikt på spørsmål. Et høydepunkt på slutten av treningen vår er den levende kondomproduksjonen, hvor jeg lager et kondom av flytende lateks foran deltakernes øyne. Etter det skal ingen flere spørsmål stå ubesvart.
Intervjuet ble først publisert i eLine Magazine 07/2022: www.eline-magazine.de